Máte veľké srdce? V Košiciach vám ho zmerajú!

Ústav biofyziky pod vedením doc. RNDr. Jany Staničovovej, PhD. z Univerzity veterinárskeho lekárstva a farmácie si pre vás pripravil prezentáciu pod názvom Zmeraj si parametre svojho srdca.
Budete si môcť zmerať EKG pomocou trojzvodového systému spojeného so zápästiami oboch rúk a členkom nohy. Záznam uvidíte na obrazovke počítača a bude doplnený meraním krvného tlaku a saturácie krvi kyslíkom. Okrem toho sa samozrejme dozviete aj to, ako sa uvedené parametre srdcovej činnosti merajú u zvierat.
Lekárska biofyzika je nevyhnutná pre pochopenie fyzikálnych zákonov, javov a procesov prebiehajúcich na úrovni molekúl, buniek, tkanív a orgánov. Študenti veterinárnej medicíny a farmácie prostredníctvom nej odhaľujú a vysvetľujú biofyzikálne procesy, ktoré prebiehajú v živočíchoch a človeku. Jedným z mnohých je aj genéza elektrických potenciálov na bunkovej membráne, ktoré sú základným javom zodpovedným za vnímanie vonkajšieho sveta. Sumárne elektrické potenciály môžu byť snímané z povrchu tela, čo je základom elektrokardiografie (EKG).           
Nielen táto diagnostická metóda je predmetom cvičení na biofyzikálnom praktiku, kde sa študentom spolu s kolegami naplno venuje doc. RNDr. Jana Staničovová, PhD. Aj ona nám ochotne prezradila svoje vedecké „srdcovky“.
Inšpirujte sa svetom našich vedcov! Možno sa aj vy zaradíte k jej študentom, alebo aspoň zvedavým obdivovateľom prezentácie v košickej Optime.

  • Koľkýkrát sa zúčastňujete Noci výskumníkov?
    Prvýkrát.

  • Kto je Váš obľúbený vynálezca a prečo?
    Rose Franklin – pomocou rtg. difrakcie vytvorila obrázky  priestorovej štruktúry nukleových kyselín a proteínov, čím veľkou mierou prispela k rozvoju molekulárnej biológie.

  • Ktorý je Váš obľúbený vynález a prečo?
    Fotoelektrický jav, ktorého vysvetlenie položilo základy časticovej štruktúry fyzikálnych polí.

  • Kto a ako Vás v živote motivoval, aby ste sa venovali vede a výskumu?
    Mali sme na základnej škole veľmi dobrého matematikára, pána učiteľa Valkára, ktorý mi dal solídne základy, ale motivácia vyplývala skôr z potreby urobiť niečo, čo by malo pozitívny význam pre ľudí – aj keď tieto ideály sa neskôr premietli do oveľa skromnejšej podoby. Na tomto mieste by som chcela zdôrazniť úlohu učiteľov, ktorá je nesmierna pri motivovaní študentov, len žiaľ málo ľudí si to uvedomuje.